5 mentálních triků, díky nimž se vám bude dařit finančně lépe

3. únor 2021

Ušetřit peníze je těžké - to je vědecky prokázaný fakt.

Ať už jde o převod peněz na spořicí účet nebo splácení dluhu, správná finanční rozhodnutí mohou být v rozporu s vašimi nejzákladnějšími lidskými instinkty, tvrdí odborníci, kteří studují, jak mozek reaguje na peníze.

Neurologové zkoumali, jak naše mozky pomáhají a brání nám v našich finančních rozhodnutích a jak můžeme pomocí těchto znalostí žít bohatší život.


Proč je tak těžké ušetřit peníze?

Můžeme nyní již chodit vzpřímeně, obchodovat s akciemi na online burze a platit za potraviny přejetím kreditní karty, ale v mnoha ohledech se od našich prvních předků nelišíme.

"Jsme pevně vázáni na to, abychom upřednostňovali věci, které nám poskytnou okamžité uspokojení," říká Dr. Moira Somers, klinická neuropsycholožka.

Dlouhodobé finanční plánování jde proti naší povaze, říká Dr. Moran Cerf, profesor neurovědy a podnikání na Northwestern University. "Když se vyvíjely naše mozky, žili jsme v savaně, kde byly vzácné zdroje," říká Cerf. "Kdybys viděl borůvky, mohl bys je jíst hned nebo je nejíst nikdy, protože už by mohly být pryč." […] Proto se cítíme plní až asi 20 minut poté, co jsme skutečně plní; toto je mechanismus v mozku pracující tak, že ukládáme více jídla, než kolik potřebujeme, abychom mohli mít energii a zdroje na později, kdybychom jídlo nenašli.“

Toto se promítá do našeho rozhodování, které se pak může zdát iracionální. Jako například, že raději utratíte spoustu peněz za koupi něčeho, co zrovna chcete, než abychom je investovali - ale v tu chvíli se cítíte, že to je správné.

Jak používat neurovědy, aby se vám lépe finančně dařilo?

Přepsat v hlavě tyto přirozené instinkty a zlepšit pak finanční situaci se však nestane přes noc. Zde je pět tipů od neurologů, jak ušetřit více peněz a dosáhnout svých finančních cílů.


1. Plaťte v hotovosti

Ne každá transakce nám připadá stejná. Cerf vysvětluje, že insulární kortex, který je součástí vaší mozkové kůry, „ožívá“, když pociťujeme bolest - a to zahrnuje i sociální bolest. Pokud vám váš kamarád během hry nepředá míč, rozejde se s vámi partner, nebo přijdete o peníze, pocítíte smutek nebo ztrátu právě kvůli této části vašeho mozku.

Podle studie neurovědeců ze Stanfordu, MIT a Carnegie Mellon z roku 2007 se insulární kortex také "rozsvítí", když jsou lidé požádáni, aby si představili, že za nákup zaplatí v hotovosti místo kreditní karty - což je jev známý jako „bolest při placení“.

"Když platíme v hotovosti, je to pro mozek trochu bolestivé," říká Somers. "Když platíme kreditní kartou, "rozsvítí" se pouze centra potěšení."

Zkuste začít platit v hotovosti a uvidíte, zda si všimnete pozitivního rozdílu ve vašem chování. Somers říká, že mnoho lidí si všimne toho, že automaticky dojde k úpravě chování v utrácení, když platí v hotovosti.


2. Pište si "peněžní deník"

Pokud opravdu chcete vědět, jak funguje váš mozek, můžete zajít za neurologem a nechat ho skenovat váš mozek, když se rozhodujete. Řekne vám, jak moc vám záleží na emocích, jak je pro vás důležitý neúspěch nebo úspěch.

Nebo existuje jednodušší řešení. Veďte si týdenní podrobný deník každého rozhodnutí o penězích. Pište o svých volbách a co nejvíce detailů o vašem prostředí, jak vypadalo, s kým jste byli, vaše nálada, denní doba. Pište si tyto záležitosti týden a na konci týdne se podíváte zpět do deníku a můžete hodnotit volby podle toho, jak vás učinily šťastnými.

Sledováním svých rozhodnutí v průběhu času můžete začít identifikovat vnitřní vzorce. Můžete si například všimnout, že cítíte vnitřní tlak utrácet po shlédnutí příspěvků na sociálních sitích apod. Identifikace těchto impulzů vám umožňuje třídit nákupy poháněné skutečnou potřebou nebo jen touhou a nákupy poháněné nejistotou.


3. Při tvorbě plánu jak ušetřit začněte v malém

I když dramatické změny ve vašich financích jsou lákavé, pravděpodobně nebudou dlouhodobě udržitelné. Když má člověk dluhy, první myšlenkou je vše najednou rychle splatit. Avšak pokud nemá úspory, jakákoliv další nouzová situace ho donutí opět řešit nový dluh. Proto je lepší postupně po menších částkách si vytvořit návyk dlouhodobé tvorby rezervy, který lze upravit směrem nahoru, když se finanční situace zlepší.


4. Přidat nebo odstranit automatizaci

V behaviorálních financích bylo zkoumáno tzv. "nedokonalé rozhodování". Je rozdíl, zda ručně zadáváte čísla vaší kreditní karty při online platbě proti tomu, když si kartu necháte uložit.

Tohoto můžete využít vypnutím objednání jedním kliknutím, odebráním uložených adres či platebních údajů. Naopak automatizaci a zjednodušení můžete využít pozitivně při zadání pravidelných úspor nebo investic a nastavit si trvalý příkaz apod.


5. Přijměte, že budete dělat chyby

Nikdo není dokonalý, a proto nebudou všechna rozhodnutí dokonalá. "Lidský mozek není stvořen pro současné fungování světa," říká Cerf. Je potřeba pochopit, že se náš mozek nevyvinul tak rychle, jak se vyvinuly technologie. Správná finanční cesta, jako například vytvoření dostatečné finanční rezervy, může dramaticky zlepšit psychickou pohodu. Jen to může stát dost času a úsilí, než se dostanete tam, kam chcete.


Zdroj: Inspirace byla čerpána na tomto odkazu https://time.com/nextadvisor/in-the-news/how-to-be-good-at-money/?utm_campaign=email&utm_medium=na_email&utm_campaign=newsletter_31


Newsletter

Pokud Vás zajímají novinky z investování, přihlašte se do našeho newsletteru.

Konzultace zdarma

Pokud si přejete dozvědět se více nebo chcete domluvit hodinovou konzultaci zdarma, využijte formulář níže.