Nahradí investičního poradce roboadvisory platformy jako Portu, Indigo nebo Fondee?
19. listopad 2021Podcast si můžete poslechnout na svých oblíbených platformách:
Nebo shlédnout na našem YouTube kanálu:
Přepis podcastu:
Úvod
Dobrý den, u mikrofonu David Kopecký. Vítám Vás u dalšího dílu podcastu Nekonečná renta.
Tématem tohoto podcastu je svět investování a vše kolem něj. Budete v něm postupně získávat informace o tom, jak si zajistit svou vlastní nekonečnou rentu, která pokryje část nebo úplně všechny vaše měsíční výdaje. Zároveň je cílem, aby tato renta nebyla nijak závislá na Vaší firmě, Vašem zaměstnání či podnikání. Kromě soukromé renty se budeme zabývat i tím, jak si splnit i jakékoliv další finanční cíle, jako třeba budoucnost Vašich dětí a podobně.
V současné době jsou stále modernější roboadvisory platformy, přes které mohou klienti investovat jako je třeba Portu, Indigo nebo Fondee. A nyní se chci zamyslet nad tím, zda se těmto robotickým platformám podaří nahradit reálného poradce.
Jak roboadvisory platformy fungují?
Nejprve jak vlastně ti to investiční roboti fungují?
Nejlépe bych to asi zjednodušil a popsal podle názvu známého českého filmu "Jáchyme, hoď ho do stroje"
Zadáte Vaše údaje, vyplníte investiční dotazník, zadáte investiční cíle a ze systému vypadne rozložení portfolia. Pak už jen stačí poslat peníze jednorázově nebo posílat měsíčně a systém za Vás investuje. Dle rizikového profilu Vám systém spočítá rozložení do akcií vs. dluhopisů, a pak toto rozložení hlídá a v případě větších rozdílů provede realokaci, aby poměr mezi akciemi a dluhopisy odpovídal dané situaci.
Takto popsáno se to zdá jako dokonalé řešení, vše zadám, vytvoří mi to portfolio a pak už jen posílám peníze.
Je určitě pravda, že pro mnoho lidí je toto vhodná služba, ale má i svá úskalí.
Správné vyhodnocení rizikového profilu klienta
Prvním a dle mého největším úskalím je záležitost správné alokace, která je pro investování klíčová. Tzn. správné rozložení mezi akcie a dluhopisy. Roboadvisory platforma nemusí úplně správně podle investičního dotazníku vyhodnotit rizikový profil klienta. Pokud to srovnám se situací, kdy se s klientem baví přímo investiční poradce, tak vždycky se může zeptat na různé věci, které investiční dotazník není schopen obsáhnout a přitom jsou naprosto zásadní pro vyhodnocení rizikového profilu. Já osobně třeba procházím s klientem na reálných historických datech konkrétně jeho situaci i konkrétní částky, které bychom měli investovat a simulujeme si, jaké všechny scénáře mohou nastat. Z toho nakonec může vyplynout, že dle dotazníku by klient teoreticky mohl investovat až 80% do akcií. Ale v reálu, když si vše projdeme, zjistíme, že klient se obává rizika více než vyplývá z dotazníku a procento akciové složky je tedy nutné snížit. Tím i eliminujeme riziko, aby klient nerealizoval špatné investiční rozhodnutí v budoucnu, když pohyby na jeho portfoliu budou vyšší než je ochoten snést. Roboadvisory platforma prostě bouchne do akcií takové procento, které vypadne z "Jáchyme hoď ho do stroje" a nikdo s klientem individuálně již nic neřeší. Jenže, co když ta alokace není správná a klient kvůli tomu v budoucnu přijde o peníze, protože nesnese tak velké kolísání?
Vliv emocí na investování
Tím už rovnou navazuji na druhé a neméně důležité úskalí. A to jsou různé turbulence či propady na trzích. Klient nemá žádného poradce, který zná detailně jeho situaci a kterému může zavolat a poradit se, co má dělat. Při investování přes roboadvisory platformu sice pravděpodobně přijde nějaký email s doporučením, jak se má zachovat, ale kdo už zažil delší propady na trzích, tak ví, že emoce jsou v tu chvíli velmi silné a mnoho lidí nakonec podlehne strachu ze ztráty. A tak si řeknou: Raději to prodám, ať nepřijdu ještě o víc a k investování se už nikdy nevrátí. Přitom, kdyby měli poradce, tzn. něco jako jejich investičního kouče či mentora, tak s ním mohou vše komunikovat a je výrazně větší pravděpodobnost, že neudělají unáhlené a vlastně špatné investiční rozhodnutí. Zároveň, jak jsem zmiňoval, s klienty si dopředu procházíme scénáře vývoje a většina mých klientů je již dopředu informována, co vše se může při jejich rozložení portfolia stát a jsou tedy na to připraveni. To jim robotická platforma také nemůže nabídnout, že by je individuálně vzdělávala pro konkrétně jejich situaci a žádný člověk jim osobně nic nevysvětlí.
Existuje mnoho studií, které potvrzují, že emoce dokážou investorovi hodně ublížit. Tyto studie analyzovaly například zhodnocení fondů a dosaženého zhodnocení investorů do tohoto fondu a bohužel i když fond vydělal například 8%, tak investoři vydělali třeba jen 6%. Důvodem jsou právě špatná investiční rozhodnutí. Jak jsem již zmiňoval v jednom z minulých dílů podcastu, společnost Vanguard, což je druhý největší správce aktiv na světě, udělala analýzu, jaká je přidaná hodnota práce investičního poradce. Z této analýzy vyplývá, že špatná investiční rozhodnutí mohou klientům ubrat kolem 1,5% ročně z jejich výnosu. (https://www.kopecky-advisory.cz/blog/pridana-hodnota-placeneho-investicniho-poradenstvi.html)
Skutečně klient v propadu využije příležitosti a nakoupí?
Co se týče zmíněných chybných investičních rozhodnutí, tak nejde jenom o to, že klient v propadu prodá, protože už to prostě nevydrží. Investiční chyba může být i opačná. Když jsou trhy v propadu, emoce s člověkem cloumají. Sice mnoho lidí četlo články o tom, že v propadu se má nakupovat, ale najednou cítí obavu, co když to půjde ještě dolů, co když už se to nevrátí, co když ... A nakonec často nenakoupí. Toto vše jsou právě důvody, proč investor do fondu vydělá méně, než fond jako takový a proč přidaná hodnota investičního poradce může být až 1,5% ročně. Emoce jsou v investování naprosto zásadní. A roboadvisory platforma vůbec nemá šanci s emocemi pracovat, protože nesedí s klientem v obýváku nebo kanceláři, nemůže vnímat jeho pocity a robot prostě i při sebedokonalejší umělé inteligenci nemůže klientovi poradit, jak se má zachovat přesně v jeho životní situaci v kontextu se všemi okolnostmi, které jeho život, jeho majetek, jeho firmu a investice ovlivňují.
Přesně z těchto důvodů máme nastavenou strategii, kde se snažíme počítat se všemi scénáři a mít právě konkrétní postup, jak se s klienty zachovat jak v obdobích překotného růstu, tak hlavně v obdobích propadů na trzích. V tomto období se vždy snažíme využít nižší ceny k nákupu, kdy například při propadu o více než 10% kontaktujeme klienty a řešíme s nimi možnost nákupu za nižší ceny, realokaci apod.
Kontrola plnění investičních cílů
Další věc je že investiční poradce se zpravidla na roční bázi, v případě domluvy i častěji, setkává s klientem ať už fyzicky nebo online a mohou se průběžně bavit o tom jaký je vývoj na trzích, jaký je vývoj portfolia, jaká jsou rizika a prognózy do budoucna apod. Zároveň klient může kdykoliv poradce kontaktovat emailem nebo telefonicky a na cokoliv se zeptat. Má tedy místo robota reálného člověka ve stylu kouče či mentora, jak jsem zmiňoval, s kterým se může kdykoliv poradit. Když si představíte sportovce, který trénuje sám a nemá žádného kouče a proti tomu jiného sportovce, který má svého kouče a s ním pravidelně trénuje. Kdo z těchto dvou má větší pravděpodobnost, že dosáhne úspěchu? Asi je logické, že ten s tím koučem a v investování s poradcem je to s tou pravděpodobností úplně stejné...
Jak jsem mluvil o setkávání se s investičním poradcem, tak to samozřejmě není jenom o informacích k portfoliu, trhu apod. Každý klient investuje z toho důvodu, aby dosáhl nějakého svého investičního cíle, nejčastěji na soukromou rentu a na výročních setkáních právě s klienty diskutujeme, jak se jim daří blížit se k danému cíli, zda je vhodné nějak strategii upravovat v kontextu s tím, co se v jejich životě změnilo, jak se daří jejich firmě či podnikání a zda to nemá vliv na investiční řešení atd. atd. Je toho opravdu hodně a bohužel nic z těchto věcí nedokáže robotická platforma s klientem vykomunikovat. Přitom poplatky platforem se pohybují kolem 1% a reálný poradce s veškerou zmíněnou přidanou hodnotou Vás bude stát jenom o pár desetin více. Případně lze od vyšších částek domluvit i tzv. succes fee, tzn. podíl na zisku, v tu chvíli je fixní poplatek výrazně nižší a rosteme tak spolu s klientem. A opačně, pokud trh klesá, tak to také pociťujeme s klientem a je to nejvyváženější vztah poradce vs. klient.
Jako třešnička na dortu je i možnost od poradce získat názor na finanční produkty, které Vám jsou v průběhu spolupráce nabízeny bankami či jinými finančními institucemi. Máte tedy konkrétního reálného člověka, kterému se můžete ozvat ohledně finančních záležitostí a získat radu, jak se zachovat, aby to neohrozilo dosažení Vašich investičních cílů.
Závěr
Pokud to shrneme, roboadvisory platforma bude vhodná pro člověka, který nechce nebo nepotřebuje komunikovat s reálným poradcem. Případně jsou tyto platformy pro člověka, který zatím teprve buduje investiční kapitál a využití placeného investičního poradce by pro něj nebylo efektivní. Pro všechny ostatní je ale dle mého názoru vhodnější využít reálného investičního poradce, protože získají individuální přístup a mají větší pravděpodobnost ochrany před chybným investičním rozhodnutím a větší jistotu, že dosáhnou svých investičních cílů, jako je třeba čerpání nekonečné renty.
Pokud uvažujete o investování a nejste si jisti, zda je služba placeného investičního poradce právě pro Vás, tak navštivte stránky podcastu nekonecnarenta.cz nebo přímo naše firemní stránky kopecky-advisory.cz, kde si v pravém horním rohu můžete požádat o hodinovou konzultaci zdarma a já se Vám velmi rád budu věnovat. Děkuji Vám za pozornost, přeji krásný den a příští středu opět na slyšenou.
Newsletter
Pokud Vás zajímají novinky z investování, přihlašte se do našeho newsletteru